`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, May 13, 2015

Antara BALING, TABUNG HAJI & 1MDB


Dua tiga hari ini tak pasal2 Baling, daerah kelahiran aku jadi famos - for wrong reason!!

Skandal Tabung Haji dan 1MDB yg menjengkelkan.

Kemaluan itu bukan pada Azeez saja tapi tempiasnya terkena pada org Baling.

Leceh dan rasa tak puas hati sungguh bila tengok ada kwn2 post dlm FB video Azeez tgh berucap dlm bahasa Tamil tapi ditulis kata lebih kurangnya:

"Hanya orang yg faham loghat Baling saja boleh faham video Azeez ini"

Walaupun nak melawak, tapi yg ini is considered a direct insult to orang Baling.

Bahasa mcm Bangsa juga, dia ada kena dgn susur galur keturunan masing2 yg tak patut dibuat bahan lawak.

Hat sorang tu pula tulih

"Balik Baling lah jual pasemboq !!"

Baling juga kena.

Azeez punya pasal, Baling juga jadi mangsa - walhal bukan semua orang Baling undi Azeez pun.

Google lah tengok, Azeez kecik2 dulu duduk mana, start bila jadi org Baling dan sebagainya.

Nak habag kat hangpa, Baling nie - Azeez ka, Ustazah ka Ustaz ka sapa ka yg jadi YB, org2 miskin duk kedana mcm tu lah.

Di daerah Baling:

1. Saya pernah ketemu seorang kakak anak2 sekolah, suami lumpuh, menangis teresak2 cakap tkasih tkasih tak berhenti2 bila saya hulur note RM50.
Pertama kali di bumi Malaysia saya jumpa orang nangis tersedu sedan mcm tu dpt duit RM50.

2. Saya pernah ketemu tiga keluarga di tiga kg berbeda, satu di parit panjang, satu di bukit ndoi dan satu dibukit hijau. Ketiga2 keluarga ini anak2 mereka minum susu tin hat org buat teh tarik tu atau pun teh o dlm botol ja - sebab mak ayah tak mampu beli susu tepung. Sampai tara tu.

3. Tak jauh dari rumah kelahiran saya (gambar), saya ketemu sorang makcik yg makan nasi MOI, bubur nasi saja - sebab nak jimat beras atau pun beras tinggal sisa. Bila saya bagi beras fidyah yg kwn2 kirim kat dia, seronok tak terkira. Lama dah tak balik, duk ingat nak pi hantar lagi beras ke rumah dia, mudah2an beras yg hntar hari tu masih ada dan tak makan MOI lagi dah.

4. Saya pernah ketemu satu keluarga, anak pi sekolah - waktu rehat pura2 tidur dlm kelas, sebab tak bawa duit, tak dak duit nak beli makan.
Budak pi sekolah tak dak duit belanja nak bawa, tapi org2 politik mcm baguih duk sembang bab duit juta2.

5. Saya ada ketemu satu keluarga, mak ayah dah tua uzur, jln pun terketar2 - tapi terpaksa duk tanggung dua orang anak2 OKU berusia 40-50an.

Yg sorang tu mental - waktu mlm kami pi tu, melalui celah2 tingkap nako kat dapur, boleh nampak dia telanjang bogel, mundar mandir kat dlm rumah tu mcm zombie dlm cerita Walking Dead - tak dak bantuan JKM.

Pakcik dan makcik yg tua itu tak tau cara nak minta bantuan, tak dak sapa bantu !! - sedih sebab manager2 dan org2 kerja besar2 di kota2 yg ada anak OKU mudah ja dpt bantuan JKM tapi keluarga miskin di ulu banat Baling nie tak dapat.

6. Saya pernah ketemu keluarga di kg sebelah kg saya - NGO anak 8, makan minum bulan2 jimat gila2 sebab noreh dapat RM270 sebulan ja.

Nak makan ikan temenung sebulan sekali pun susah. Ayam - hanya mimpi dlm mimpi. Kdg2 makan nasik dgn sisa kepala ikan bilis saja. Ini bukan tipu, duk ada di Baling, esok lusa saya ingat nak turun pi lagi rumah dia.

Point nak habagnya:

Kalau nak kutuk Azeez, kutuk dia sorang aje lah, jangan duk babitkan semua orang Baling.

Kpd kwn2 yg duk rajin ikut saya masuk ke kg2 di pedalaman Baling bawa beras kain baju terpakai dan sebagainya, kerana kes Tabung Haji dan 1MDB ini janganlah pula jadi tawar hati nak bantu org2 miskin ini.

Hat JUTA-JUTA ringgit org duk riuh dlm FB itu, orang2 miskin ini tak dapat sekupang pun aih !!

Saja nak kongsi.

(Ini bukan tulisan politik, tapi sekedar luahan rasa)

Tkasih kerna sudi membaca.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.