`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Tuesday, August 18, 2015

Dimaki Peniaga Cina Hanya Kerana Sebiji Strawberi



Seorang pengunjung Cameron meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap seorang peniaga pasar malam yang didakwa biadab terhadap pelanggan. Hanya kerana ibu mentuanya merasa sebiji buah strawberi, peniaga terbabit memaki hamun mereka.

Baca aduan Abd Halim di bawah:

Aku bercuti ke Cameron baru-baru ini. 15 Ogos 2015, kejadian berlaku di tapak pasar malam kerana buah strawberi sebiji, kami dimaki hamun oleh Cina ini. 

Ketika hendak membeli buah strawberi di kedai Cina ini, mak mentua saya merasa sebiji buah strawberi. Ketika kami sedang berbincang sama ada nak beli atau tidak, saya terdengar perempuan Cina itu maki hamun dalam bahasa mandarin. 

Saya pun bertanya kepada Cina itu, berapa ringgit sebiji buah strawberi yang dirasa oleh mak mentua saya. Cina itu meminta RM2.00. Saya pun bayar seperti yang diminta, kemudian saya kata,

"Lain kali tak payah maki. You maki dalam bahasa mandarin, saya faham,".

Lelaki Cina itu terus memaki hamun kami dengan sekuat hati sampai semua orang dengar seolah-olah kami ini bangsat sangat seperti pencuri. 

Patutkah lelaki itu buat begitu? Kami sudah bayar, kena maki lagi. 

Kesimpulannya, Cina ini memang kurang ajar. Yang mana nak bercuti ke Cameron, tak payahlah beli buah strawberi dari Cina ini. Lagi satu, Cina ini cakap, ini tempat Cina. Jadi, kalau tempat Cina, orang Cina boleh maki hamun sesuka hati ka? 

Cina ini kena ingat, kalau orang Melayu tak pergi bercuti di Cameron, berapa orang saja orang Cina nak pergi ke sana? Mujurlah saya ini fasih berbahasa Cina. Jadi saya tahu apa yang mereka maki atau kata pada kita orang Melayu. - Abd Halim

Sewajarnya tidak perlulah memaki hamun pelanggan yang ingin mencuba buah yang diniagakan kerana sudah tentu pelanggan mahu memilih buah yang benar-benar enak dan menepati cita rasa tekak masing-masing.

Sebagai peniaga, jangan difikirkan sangat keuntungan. Keuntungan soal kedua, yang pertama adalah cara layanan terhadap pelanggan. Silap-silap, langganan yang baik tetapi buah tak manis mana, pelanggan tetap akan datang beli juga.

Dalam hal ini, tidak perlulah membabitkan bangsa Cina. Jangan kerana seorang dua Cina bersikap biadab, habis semua Cina disamakan. 

- THEHYPEMEDIA.COM

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.